ico-rak-stercza.jpg

Rak stercza

RAK STERCZA

znany również jako nowotwór prostaty, dotyka mężczyzn i nasila się z wiekiem – w większości przypadków rak stercza występuje u panów powyżej 65 roku życia. Chociaż coraz częściej zdarza się w młodszym wieku.  Choroba ta przyjmuje różne stadia i następujące formy:

• rak miejscowy, w którym obszarem objętym nowotworem jest wyłącznie gruczoł krokowy

• rak zaawansowany miejscowo, w którym gruczoł krokowy oraz otaczające tkanki objęte są nowotworem

• choroba przerzutowa – w której nowotwór atakuje inne narządy wewnętrzne oraz węzły chłonne

WARTO WIEDZIEĆ

Niezwykle istotną kwestią w walce z nowotworem prostaty jest diagnostyka i wczesne rozpoznanie. Dlatego zaleca się mężczyznom po 50 roku życia wizytę u urologa co roku, celem wykrycia nieprawidłowości oraz niezwłocznego podjęcia odpowiednich kroków. W przypadku, gdy w rodzinie (u ojca, stryja, dziadka) wystąpił nowotwór prostaty, taką diagnostykę zaleca się od 45 roku życia.

Dobrą wiadomością dla wszystkich mężczyzn obawiających się raka stercza jest to, że szybkie wykrycie nowotworu i wdrożenie leczenia sprawia, że nowotwór pozostaje pod kontrolą. Nie daje przerzutów i nie wpływa na jakość i długość życia.

Powiększenie (rozrost) gruczołu krokowego to osobny problem. Występuje wraz z wiekiem pacjentów i jest procesem związanym ze wzrostem wytwarzania hormonu DHT (dihydrotestosteronu). Łagodny przerost gruczołu krokowego nie stanowi powodów do obaw w kontekście choroby nowotworowej. Może jednak dawać objawy utrudnionego oddawania moczu. Pacjenci skarżą się, że strumień moczu jest słaby i przerywany. Muszą często oddawać mocz w ciągu dnia lub wstawać do toalety w nocy. Stan taki również wymaga uwagi urologa.