ico-kamica.jpg

Kamica nerkowa

KAMICA NERKOWA

Kamicą nerkową (znaną również jako kamica moczowa) nazywamy stan, w którym sole kwasów oraz minerały zawarte w moczu nie są wydalane w procesie mikcji, a krystalizują się w układzie moczowym, tworząc kamienie. Skrystalizowane elementy mogą występować w dowolnym miejscu układu moczowego – nerkach, moczowodzie czy pęcherzu moczowym. Kamica nerkowa występuje zarówno u kobiet (najczęściej pomiędzy 50 a 70 rokiem życia), jak i mężczyzn (w wieku 40-50 lat).

KAMICA MOCZOWA
Kamica moczowa dotyka wielu pacjentów i jest częstą dolegliwością urologiczną, dlatego jej rozpoznanie oraz leczenie należy do niezwykle efektywnych i szybkich procesów medycznych. Do najczęściej występujących objawów, które świadczyć mogą o kamicy nerkowej zaliczamy:

• silny, promieniujący ból pleców

• dyskomfort lub ból przy oddawaniu moczu

• wydalanie moczu o nieprzyjemnym zapachu i różowym, czerwonym lub brązowym zabarwieniu

• nudności i wymioty, parcie na pęcherz

Mniejsze kamienie wydalane są przez organizm w procesie oddawania moczu, jednak większe skrystalizowane elementy (nierzadko o ostrych kształtach) nie mogą zostać usunięte z organizmu w trakcie tego procesu fizjologicznego. W takich sytuacjach niezbędna jest pomoc specjalisty urologa, który dobierze odpowiednią metodę leczenia – małoinwazyjny zabieg ESWL (leczenie falą uderzeniową) w sytuacji występowania kamieni niewielkich rozmiarów lub, w przypadku dużych kamieni, zabieg operacyjny przeprowadzany w znieczuleniu ogólnym.